Materiały i ćwiczenia do kursu Podstawy C++
Opracował Józef Kańczugowski
Elementarz C++
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 | Twój pierszy program w którym poznasz strukturę programu, komentarze oraz wyświetlisz jakiś tekst za pomocą cout. | pobierz |
2 | Szkielet programu - plik który otworzysz i napiszesz w nim nowy program. | pobierz |
3 | Inny sposób wyświetlania tekstu za pomocą funkcji printf(). Poznasz pojęcie funkcji oraz funkcji wbudowanej. | pobierz |
4 | Poznasz pojęcie zmiennej, deklarowanie zmiennej oraz instrukcję przypisania. | pobierz |
5 | Program w którym deklarujemy zmienne typu integer, float oraz string, następnie przypisujemy im wartości i wyświetlamy je. | pobierz |
6 | Program w którym deklarujemy zmienne typu integer, float oraz string, następnie przypisujemy im wartości podane z klawiatury i wyświetlamy je. | pobierz |
7 | Program w którym podajemy z klawiatury dwie liczby różne od zera, wykonujemy na nich dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie a następnie wyświetlamy wyniki. | pobierz |
8 | Program w którym zamieniamy między sobą wartości dwóch zmiennych. | pobierz |
9 | Program w którym pokazujemy wynik dzielenia w zależności od typów dzielnej i dzielnika. | pobierz |
10 | Pokazujemy dzielnie modulo, co oznacza dokładnie to samo, co reszta z dzielenia. | pobierz |
Instrukcje warunkowe, operatory logiczne
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 | Podajemy dwie liczby, program wyświetli wartość większą. Proste zastosowanie instrukcji warunkowej if (warunek) instrukcja1;else instrukcja2; | pobierz |
2 | Podajemy trzy liczby, program ma wyświetlić największą wartość. Tym razem nie mamy jak w poprzednim przykładzie prostego wyboru "jeżeli nie pierwsza liczba to druga" - to jest pierwszy sposób, nieprzydatny dla większej ilości liczb. | pobierz |
3 | Drugi sposób zbajdowania nawiększej z 3 podanych liczb, będziemy go w dalszym toku nauki stosować do znajdowania nawiekszej spośród wielu liczb. | pobierz |
4 | Podajemy trzy liczby i musimy je wyświetlić rosnąco. Przykład prostego rozwiązania tego problemu. | pobierz |
5 | Sprawdzamy czy podana liczba jest parzysta. | pobierz |
6 | Sprawdzamy czy podany rok jest przestępny. | pobierz |
7 | Sprawdzamy czy podana liczba jest ujemna, dodatnia, czy równa 0. | pobierz |
8 | Sprawdzamy czy podana liczba znajduje się w przedziale obustronnie domkniętym <10,100>. | pobierz |
9 | Inny sposób wykonania poprzedniego zadania. | pobierz |
10 | Obliczanie pierwiastków trójmianu kwadratowego. | pobierz |
11 | Instrukcja switch - program wyświetlający nazwę miesiąca, w zależności od podanego numeru. | pobierz |
12 | Instrukcja switch. Program który w zależności od otrzymanej oceny (1, 2, 3, 4, 5 lub 6) wyświetli jeden z napisów: "Brak promocji do następnej klasy", "Promocja do następnej klasy" lub "Promocja z oceną celującą". | pobierz |
Pętle
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 | Zastosowanie pętli for. Program wypisuje liczby całkowite od 1 do 100, kolejno jedna za drugą, oddzielone przecinkami | pobierz |
2 | Zastosowanie pętli for. Program wypisuje liczby całkowite od 1 do 100, kolejno jedna pod drugą | pobierz |
3 | Zastosowanie pętli for. Program wypisuje 100 kolejnych liczb nieparzystych, począwszy od 7 | pobierz |
4 | Podwójna pętla for. Program rysuje za pomocą znaku gwiazdki obwód kwadratu o boku 10 gwiazdek. Rysowanie gwiazdek nie jest oczywiście celem tego programu, a tylko sposobem ułatwiajacym zrozumienie działania pętli podwójnej. | pobierz |
5 | Podwójna pętla for. Program rysuje za pomocą znaku gwiazdki kwadrat o boku 10 gwiazdek | pobierz |
6 | Program rysuje za pomocą znaku gwiazdki choinkę o wysokości wynoszącej zdefiniowanej stałej - liczbie gwiazdek. | pobierz |
7 | Podwójna pętla for. Program wypisuje liczby w układzie tabelarycznym, których wartości są określane za pomocą ustalonej reguły. | pobierz |
8 | Pętla zaporowa do...while. Program prosi użykownika o podanie liczby całkowitej dopóty, dopóki podana liczba jest różna od 10. | pobierz |
9 | Pętla do...while. Program prosi użykownika o podanie liczby całkowitej, a następnie proponuje zgadywanie liczby | pobierz |
10 | Pętla while. Program wyświetla podaną liczbę całkowitą dodatnią większą od zera, w odwrotnej kolejności cyfr. | pobierz |
11 | Program oblicza potęgę danej liczby. | pobierz |
12 | Program oblicza silnię danej liczby. Metoda nierekurencyjna. | pobierz |
Funkcje
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 | Przykład definiowania i wywołania funkcji, która zwraca wartość. | pobierz |
2 | Przykład definiowania i wywołania funkcji, która nie zwraca wartości. | pobierz |
3 | Poprzedni przykład zmodyfikowany w ten sposób, że tym razem definicja funkcji znajduje się po funkcji głównej main(). | pobierz |
4 | Przykład definiowania funkcji w oddzielnym pliku a następnie wywołania jej w kodzie programu. | pobierz |
5 | Przykład przekazywania przez wartość. | pobierz |
6 | Poprzedni przykład zmienniony tak, aby pokazać przekazywanie przez referencję. | pobierz |
7 | Definiowanie i wywołanie funkcji obliczającej iloczyn dwóch liczb. Przykład przekazywania przez wartość | pobierz |
8 | Funkcja obliczająca iloraz dwóch liczb. Zwraca false, jeżeli dzielimy przez zero. Wynik dzielenia przekazywany jest przez referencję. W przykładzie pokazane jest rzutowanie typów. | pobierz |
9 | Funkcja obliczająca liczbę cyfr podanej liczby. | pobierz |
10 | Funkcja obliczająca liczbę oraz sumę cyfr podanej liczby. Przykład funkcji, która nie zwraca żadnej wartości. | pobierz |
11 | Ponownie funkcja, która nie zwraca wartości. Rozmienianie podanej kwoty na banknoty 10-złotowe oraz monety 5, 2 i 1-złotowe. | pobierz |
12 | Zapoznanie z typem rekordowym (struktury) oraz wyliczeniowym, które sami definiujemy. Program jest zabawą w zmienianie parametrów samochodu, takich jak prędkość oraz stan silnika (pracuje lub nie pracuje). | pobierz |
13 | Obliczanie silni metodą rekurencyjną. | pobierz |
Tablice
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 | Przykład pokazuje dwa sposoby tworzenia 5-elementowej tablicy liczb całkowitych. Po utworzeniu, wyświetlane są elementy tablic. | pobierz |
2 | Tworzenie tablicy liczb wprowadzanych z klawiatury. Wykorzystujemy funkcję wyświetlającą tablicę, którą zdefiniowaliśmy w poprzednim przykładze, teraz umieszczamy tę funkcję w oddzielnym pliku funkcje.cpp. | pobierz |
3 | Utworzenie i wyświetlenie tablicy liczb losowych. Funkcje zdefiniowane w poprzednich przykładach umieszczamy w pliku funkcje.cpp | pobierz |
4 | Sprawdzenie, czy dana liczba znajduje się w tablicy liczb. Najpierw zostaje utworzona i wyświetlona tablica liczb losowych, następnie podajemy liczbę z klawiatury, jeżeli liczba nie jest elementem tablicy, podajemy ponownie, do chwili gdy podamy liczbę znajdujacą się w tablicy. | pobierz |
5 | Tworzenie tablicy liczb losowanych bez powtórzeń z podanego przedziału. Potrzebne funkcje definiujemy w pliku funkcje.cpp. | pobierz |
6 | Znajdowanie największego elementu w tablicy liczb całkowtych. Potrzebne funkcje definiujemy w pliku funkcje.cpp. | pobierz |
7 | Przestawienie elementów tablicy tak aby największy element znalazł się na końcu tablicy. Jest to przygotowanie do sortowania bąbelkowego (ang. bubble sort). Potrzebne funkcje definiujemy w pliku funkcje.cpp. | pobierz |
8 | Sortowanie bąbelkowe tablicy liczb całkowitych. Potrzebne funkcje definiujemy w pliku funkcje.cpp. | pobierz |
9 | Zastosowanie tablicy 2-wymiarowej do zapisu danych tabelarycznych. | pobierz |
10 | Zastosowanie tablicy do utworzenia bazy danych osobowych. | pobierz |
Pliki
Lp | Opis programu | ZIP do pobrania |
---|---|---|
1 |
Stwórz w Notatniku plik "dochody.dat" jak poniżej K 28000 M 26000 M 42000 K 53000 K 46000 M 49000 zawierający dane o płci i dochodach osób. Program ma obliczyć średnie dochody kobiet i mężczyzn. |
pobierz |
2 | Dany jest plik fizyczny "liczby.dat" zawierający liczby rzeczywiste. Napisz program, który znajdzie w tym pliku element maksymalny. | pobierz |
3 | Dany jest plik fizyczny "liczby.dat" zawierający liczby całkowite. Napisz funkcję, która dlka danego pliku, oblicza sumę elementów pliku. Wykonać 2 wersje - funkcja jako parametr dostaje nazwę pliku lub plik. | pobierz |
4 | Dany jest plik fizyczny "liczby.dat" zawierający liczby rzeczywiste. Napisz program, który obliczy i wyświetli, o ile to możliwe, średnią liczb pzrzystych i średnią liczb nieparzystych w pliku. | pobierz |
5 | Dany jest plik fizyczny "liczby.dat" zawierający liczby rzeczywiste. Napisz program, który liczby zapisane w tym pliku zapisze w pliku "kolumny.txt" w trzech kolumnach. | pobierz |
6 | Napisz program, który dla danego pliku oblicza ilość wystąpień znaku "*" w tym pliku. | pobierz |
7 | Napisz program, który dla danego pliku oblicza ilość wystąpień "!=" w tym pliku. |
pobierz1 pobierz2 |